Kehidupan Satu Nikmat

Kehidupan Satu Nikmat
Bersyukurlah dengan kehidupan

Saturday, April 17, 2010

SalAM IMtihAN NIhai'i ( Final Exam)

alhamdulillah...stlh 4 bln lbh kurg gtu, kite sumer akn mghdpi final exam..msg2 akn hdpi prkra plik2 yg x prnh nk buat b4 exm n...sme je cam aku..aku dh wt stu krja gler yg btl2 leh wat aku mati and 4 sure x leh ambl exam lau dh trlntr kat hspital...semata2 nk dpt spirit tok study...Stu je aku minta pda Tuhan yg Esa..Maafkan hambamu yg hina n lemh ini ya allah...Bnyk dosa yg tlh aku lkukan spnjg hdp di dnia ini mgkin scra sdar atau tidak...

Kau briknlah hidayh smla kpda hti2 kmi yg dh htam n ktr dek dosa yg brtimbun kmi lkukan ya allah..ku serahkan sgla ketentuan kpdmu ya allah...hidp dan matiku..andai kte hdpku msh pnjg, brikan aku sinar smla tok hidup dan kecapi smla nikmat bersam engkau sprti yg tlh kau brikn sblm ini ya allah...

dan andainya nyawa umrku pendek, kau ampunkanlah dosa2ku ya allah...sesgghnya aku insan yg amt hina dan sgt hina yg tidak lyak brda di cc mu even sejengkal ya allah...

tok final sok, aku serhkan sglanya pdmu ya allah...andai qada' n qadar yg tlh engkau tentukan kpdaku ya allah..aku redha...nmun pintaku, brikn lah aku pluang tok kcap smla nikmat yg tlh kau brikan dulu ya allah...jgn lah kau tigglkn aku ya allah...teman lah aku dlam menruskan hdpku dan mtiku nanti ya allh...sesgghnya aku tak kn mmpu hidp dan mti tnpamu d cc ku ya allah..ampunkan daku ya allah...sgla dosa2 yg tlh aku lakukan..amin...


ya allah...ampunkanlh dosa2ku...
ya allah..redhakanlh khidpnku..
mga trhpus penghijab kalbu antara kau dan aku...
amin....
Read more

Tuesday, March 30, 2010

PuNcA KanSer Serta RaWaTaN ALterNaTif

Nampaknya apa saja yang kita buat atau makan dewasa ini dikatakan menjadi punca kanser. Pendedahan yang berlebihan kepada cahaya matahari dikatakan akan meningkatkan risiko kanser kulit. Asbestos dan asap rokok menyebabkan kanser paru-paru, yang merupakan penyumbang tertinggi kepada statistik kematian yang disebabkan kanser. Apa lagi ya? Radiasi, daging/sate hangus, lemak, sakarin (gula tiruan) dan karsinogen (bahan yang boleh menyebabkan kanser) seperti racun serangga dan racun rumpai.

Kita juga mempercayai bahawa baka merupakan faktor utama yang meningkatkan risiko seseorang mendapat kanser. Namun begitu kajian mendapati bahawa 80 hingga 90 % pesakit kanser datang dari keluarga yang tidak mempunyai sejarah kanser.

Apa lagi yang kita tidak tahu? Ramai penyelidik memberikan berbagai teori mengenai punca sebenar kanser. Namun begitu tiada satu pun teori yang dapat menjelaskan kepelbagaian aspek kanser dan perkembangan penyakit tersebut dalam tubuh manusia.

Dr. Peter Kovacic menulis satu ulasan yang menyeluruh mengenai teka-teki perubatan ini di dalam Current Medicinal Chemistry 2001. Beliau mengatakan dari banyak-banyak teori yang telah dimajukan, hanya teori stres oksidatif yang terbukti kebenarannya. Ia boleh menjelaskan secara rasional dan mengaitkan secara sistematik kebanyakan aspek mengenai karsinogenesis (perkembangan kanser).

Apa itu stres oksidatif? Secara mudah stres oksidatif adalah kerosakan yang disebabkan oleh radikal bebas. Stres oksidatif yang berlaku di dalam badan adalah punca asas sebahagian besar penyakit digeneratif kronik. Untuk mudah bagi anda melihat kesan stres oksidatif, cuba lihat gambar keluarga yang mengandungi berbagai generasi. Perhatikan kulit mereka, anda akan nampak perbezaan yang besar di antara kulit ahli keluarga yang muda dengan yang tua. Kesan yang ada nampak itu disebabkan oleh stres oksidatif pada kulit. Keadaan yang sama juga berlaku di dalam tubuh kita. Jadi kalau inginkan kulit yang cantik, bukan losyen pelembab jawapannya. Anda boleh memperbaiki keadaan ini dengan mengambil makanan atau suplemen yang kaya dengan antioksidan, satu bahan yang boleh menghapuskan radikal bebas dan memulihkan kerosakan yang disebabkan olehnya.

Kajian Dr. Kovacic menyokong bukti perubatan yang semakin banyak ia-itu apabila terdapat banyak radikal bebas berhampiran dengan nukleus sel, akan berlaku kerosakan teruk kepada DNA sel tersebut. Bila karsinogen menyerang, sistem tubuh akan memperbaiki DNA yang rosak. Namun apabila terlalu banyak stres aksidatif, sistem badan tidak lagi mampu memperbaiki kerosakan yang akan membawa kepada terjadinya mutasi (perubahan) DNA. Apabila sel berkenaan membiak (berpecah dua), DNA yang mengalami mutasi akan turut dibawa ke sel yang baru dibentuk. Bila DNA yang dimutasi ini terus terdedah kepada stres oksidatif, lebih banyak kerosakan akan terjadi. Sel berkenaan akan mula tumbuh di luar kawalan dan mempunyai kehidupan sendiri. Ia membina kemampuan untuk merebak dari satu bahagian badan ke bahagian yang lain (metastasis), lalu menjadi kanser. Di dalam tubuh orang dewasa, kanser mungkin mengambil masa 20 hingga 30 tahun untuk berkembang dari mutasi awal DNA. Di dalam tubuh kanak-kanak ia berkembang dengan lebih cepat kerana pembiakan sel yang lebih cepat.

Para doktor biasanya mendiagnosis kanser apabila ia sudah mencapai peringkat akhir perkembangannya. Malangnya ketika kanser sudah berkembang ke satu tahap yang boleh menyebabkan gejala atau dapat dikesan melalui sinar-x, ia selalunya sudah berkembang selama lebih dari 10 hingga 20 tahun. Pada masa itu tidak banyak yang doktor dapat lakukan untuk membantu pesakitnya. Ada seorang pesakit kanser paru-paru disyorkan menjalani rawatan kemoterapi oleh onkologisnya, satu prosedur yang dikatakan dapat membawa kanser tersebut kepada "remission" dengan 40% kejayaan. Pesakit bertanya apa maksud remission? Onkologis menjawab, "Jika kanser awak dapat di bawa kepada remission, hidup awak akan dapat dipanjangkan selama 3 bulan lagi." Ini cerita tragis bagi kebanyakan orang yang mengidap kanser.

Dewasa ini kita kalah dalam perjuangan menentang kanser. Terdapatkah sebarang keraguan yang penyakit malignan ini perlu diperangi dari peringkat awal perkembangannya sebelum kita dapat melihat penurunan dalam kadar kematian yang berpunca darinya? Anda tahu kita mempunyai harapan, rawatan alternatif. Memahami peranan stres oksidatif dalam perkembangan kanser memberikan kita kemungkinan baru dalam pencegahan dan perawatan kanser.
Read more

KEHIDUPAN BAHAGIA DAN SIHAT MILIK SETIAP INSAN

Antara kanser yang sentiasa menjadi musuh utama kesihatan manusia dan haiwan.









Info Penting Mengenai Kanser

Setiap orang dari kita mempunyai sel kanser di dalam tubuh masing- masing. Sel kanser ini tidak dapat dikesan melalui ujian biasa sehingga ianya membiak ke jumlah beberapa ribu juta. Sel kanser hanya akan dikesan apabila ia telah membesar ke satu saiz yang mampu dikesan.

Disenaraikan maklumat penting agar kita dapat mengambil langkah bagi mencegah penyakit kanser:

1. Seseorang akan mendapat sel kanser sebanyak 6 hingga 10 kali di dalam hayatnya.

2. Sistem imun yang sihat akan memusnah dan menghalang sel kanser dari membiak
dan membentuk tumor.

3. Kanser mungkin disebabkan oleh kekurangan zat makanan, alam sekitar, gaya
hidup, makanan dan genetik.

4. Perubahan diet dan pengambilan makanan tambahan yang sesuai boleh
mengekalkan kesihatan sistem imun.

5. Rawatan kemoterapi memusnahkan sel kanser, tetapi dalam masa yang
sama ia turut memusnahkan sel tubuh yang sihat. Begitu juga dengan
rawatan radiasi.

6. Untuk membiak, sel kanser memerlukan makanan yang diperolehi
melalui:

o Pengambilan gula; dengan mengurangkan pengambilan gula, ianya dapat
memutuskan bekalan makanan kepada sel kanser. Pemanis tiruan bukan
pengganti yang baik. Pengganti yang lebih baik ialah madu asli.

o Garam halus; bahan kimia digunakan untuk membuat ia kelihatan
putih, baik untuk sel kanser. Bertukar kepada garam laut atau garam
bukit.

o Susu membuat tubuh menghasilkan mukus/lendir terutamanya di trek usus
perut. Sel kanser memakan mukus. Bertukarlah kepada susu soya tanpa gula.

o Sel kanser subur dalam persekitaran berasid. Makanan berasaskan
daging adalah berasid. Lebih baik untuk memakan ikan atau sedikit
ayam. Daging juga mengandungi antibiotik, hormon pembiakan dan
parasit yang membahayakan terutamanya kepada pesakit kanser.

Sejak bertahun dipercayai bahawa keturunan (genetik) merupakan faktor utama yang menyumbang kepada risiko seseorang akan mengidap kanser. Kajian terbaru mendapati bahawa kira-kira 90% dari pengidap kanser tidak mempunyai sejarah kanser dalam keluarga mereka. Kajian tersebut juga mendapati bahawa penyumbang terbesar kepada risiko kanser adalah faktor persekitaran seperti merokok, permakanan, infeksi, arak, dadah, bahan kimia, tekanan dan radiasi.

Berikut disenaraikan maklumat tambahan yang anda perlu tahu mengenai
kemoterapi dan radiasi:

1. Rawatan awal kemoterapi dan radiasi biasanya dapat mengecilkan saiz tumor.
Namun begitu penggunaan kemoterapi dan radiasi yang berpanjangan tidak
menjamin lebih kemusnahan tumor.

2. Kemoterapi dan radiasi meninggalkan banyak toksid yang boleh menjejaskan atau
memusnahkan sistem imun, jesteru pesakit akan terdedah kepada pelbagai
jangkitan dan masalah kesihatan.

3. Kemoterapi dan radiasi juga boleh menyebabkan sel kanser membina
sistem pertahanan sendiri yang membuat ia lebih susah dimusnahkan.

Kita teruskan dengan langkah yang boleh diambil untuk mencegah dan mengatasi masalah kanser:

Sistem imun yang sihat merupakan pelindung utama dari penyakit kanser. Sistem imun mempunyai sel dinamakan "Sel NK (pembunuh semulajadi)", yang bertanggungjawab untuk memerangi sel kanser. Setiap saat dalam hidup kita, sel NK bekerja keras untuk membunuh sel kanser. Apabila sel NK gagal melaksana tugasnya, kita mendapat penyakit kanser. Kesihatan sel NK terjejas oleh faktor persekitaran yang dinyatakan di atas.

Perubahan diet boleh membantu anda memelihara kesihatan sistem imun dan
seterusnya mencegah kanser. Diet yang terdiri dari 80% sayuran, buah-buahan dan jus segar, bijirin dan kacang dapat membantu tubuh berada dalam persekitaran alkali, atau persekitaran yang tidak baik untuk pertumbuhan sel kanser. Untuk memperolehi enzim bagi membina sel yang sihat, anda boleh meminum jus sayuran segar 2 atau 3 kali sehari. Enzim dari sayuran segar akan rosak pada suhu 104 darjah F (40 darjah S). Buah atau jus hendaklah diambil sekurang-kurangnya 15 minit sebelum mengambil makanan ruji.

Beberapa makanan tambahan (Transfer Factor, IP6, Plant Polysaccharide, Echinacea, cendawan Shiitake, Cordyceps dll. ) telah dibuktikan (melalui ujian makmal) dapat memulihkan kesihatan sel NK. Untuk lebih berkesan ia perlu diambil bersama antioksidan dan coenzyme Q10.

Ingin bersama kami memerangi kanser? Jika ya, mula makan sihat dan
hidup sihat sekarang!!!
Read more

Wednesday, March 17, 2010

TIKA BUNGA DISUNTING KUMBANG….

ANTARA HANTARAN PERKAHWINAN YANG DIIDAMKAN OLEH SETIAP PASANGAN BAKAL PENGANTIN...























Alam perkahwinan merupakan alam sebenar kehidupan seseorang setelah mana mereka melalui alam kanak-kanak, remaja dan dewasa. Bukan senang bagi seseorang itu melayari alam bahtera kehidupan berumahtangga. Tanpa keimanan, ketakwaan dan kekuatan serta tawakkal kepada Allah untuk segalanya, seseorang itu tidak akan mampu mempertahankan bahtera layarnya itu.

Sememangnya kita maklum bahawa sijil kursus perkahwinan merupakan salah satu aset penting untuk kita melaksanakan “Sunnah Nabi” Muhammad S.A.W. Hal ini kerana, tika mana kita ingin berkahwin, kita diwajibkan melalui beberapa prosedur sebelum membuat permohonan untuk berkahwinan.

Antara prosedur perkahwinan yang digariskan ialah :

1) Tiada halangan perkahwinan.
2) Perjanjian untuk berkahwin ( Bertunang).
3) Mematuhi Akta / enakmen undang-undang keluarga Islam negeri-negeri.
4) Hadir kursus Praperkahwinan Islam, sijil kursus diakui oleh Jabatan agama Islam
Sah laku untuk selama-lamanya).
5) Mengisi borang permohonan kebenaran berkahwin yang telah ditetapkan oleh Jabatan
Agama Islam berkenaan.

Setiap perkara yang dilakukan mempunyai matlamt dan iltizamnya tersendiri. Antara matlamat sesebuah perkahwinan ialah :

1) Ketenangan
2) Kasih sayang
3) Belas ihsan.

Setiap insan memerlukan ketenangan terutamanya tika mana hati ini sunyi dan rasa kehilangan. Kehadiran suami,isteri dan anak-anak mampu memberikan 1000 ketenangan yang tidak mampu dibayangkan dek kata-kata dan tidak terkira dek jari yang mengira.
Hanya suami isteri mampu memahami apa itu ketenangan yang sebenar.

Kasih sayang antara suami isteri amtlah berharga. Tanpa kasih sayang sesebuah perkahwinan itu tidak mampu bertahan untuk selamanya. Begitu juga kasih sayang antara ank-ank dengan ibuayah.

Belas ihsan yang lahir antara suami isteri akan membawa kepada kasih sayang serta akhirnya mencapai ketenangan yang amt tinggi nilainya.

Terdapat lima hukum nikah yang telah disyariatkan oleh Islam :

1) Harus
2) Sunat
3) Wajib
4) Makhruh
5) Haram

Selain itu, rukun nikah juga terdapat lima perkara :

1) Suami
2) Isteri
3) Wali
4) Dua orang saksi lelaki
5) Singhah ( Ijab dan Kabul)

Setiap pasangan bakal pengantin mestilah mengikut semua rukun nikah di atas bagi mengelakkan perkahwinan itu terbatal. Tanpa kewujudan salah satu pekara di atas, perkahwinan tidak mungkin berlaku.

Kursus perkahwinan juga menekankan tiga aspek penting dalam pembinaan sesebuah keluarga. Antara 3 perkara yang ditekankan ialah :

1) AKIDAH
2) IBADAH
3) AKHLAK.

Tanpa ketiga-tiga aspek ini, sesebuah perkahwinan itu tidak akan lama bertahan. Hal ini kerana Akidah, Ibadat dan Akhlak juga merupakan asas penting dalam kehidupan seseorang mukmin. Siapalah kita sebagai manusia biasa tanpa Allah serta rahmatnya kita tidak akn mmpu hidup menumpang dibuminya yang serba indah ini.

Apalah salahnya, andai kata kita menjalankan segala perintah Tuhan yang maha kuasa. Tidak dimintanya kita mencipta sesuatu yang susah tanpa kehendaknya. Tidak ditimpanya kita sesebuah ujian itu tanpa kemampuan hambanya.

Sepanjang kursus nikah ini berjalan, kita juga didedahkan dengan beberapa aspek penting bukan sahaja akidah, ibadah dan akhlak, malah ditekankan juga :

1) Hubungan dalam keluarga
2) Perkhidmatan rudingcara di Jabatan Agama Islam di setiap negeri
3) Pengurusan Kesihatan
4) Pembubaran perkahwinan
5) Prosedur perkahwinan
6) Komunikasi suami isteri

Sebagai makluman, di setiap perkara yang penting tadi didedahkan bagi memudahkan lagi perjalanan perkahwinan berjalan lancar. Bahtera yang dibina atas dasar nama Allah pasti akan kekal keranaNYA...Amin..
Read more

Friday, March 12, 2010

SEIKhlaS HaTikU Ku MenJAGamU..MeNGapA Ini Yang Ku TemPUHI ..AnDai INi duGAanMu Ya TuhAn..BerIkAN aKU sERiBU kEKuaTAN dAN keSAbaRAN uNTUK mENEmpuhiNYA.

Dalam kehidupan, ibu merupakan aset penting dalam sesebuah keluarga. Tika mana diri penat bekerja setiap kali pulang dari kerja tanggungjawab sebagai isteri dan ibu terhadap anak-anak tetap dilaksanakan.

Namun begitu, tidak semua anak-anak tahu menghargai ibunya. Jika dulu ibu sanggup berjaga malam untuk menyusukan anaknya, tapi anak-anak sekarang tidak sanggup menjaga ibu bapa mereka dalam apa jua keadaan ibunya. Jika dulu ibu sanggup membersihkan diri anak-anak mereka, tetapi anak sekarang jarang sekali ingin membersihkan wajah ibunya apatah lagi ingin membasuh kekotoran di badan ibunya.

Rumah Seri Kenangan Taiping, Perak Darul Ridzuan menyingkap 1000 kenangan manis buatku dan sahabatku. Bukan sahaja menyingkap keperitan hidup tetapi menyingkap 1000 kedutan wajah yang berada di wajah-wajah penghuni Rumah Seri Kenanga itu.

Kehadiran kami disambut oleh En. Amran dengan baik sebagai petugas yang ditugaskan sebagai pembimbing kami sepanjang berada di sana. Keindahan dan kebajikan serta layanan yang diberikan oleh pihak Seri Kenanagan amat menyentuh hati kami.

Bersabar melayan karenah orang tua dan tidak pernah melawan adalah sikap penting bagi petugas di sana walaupun penghuni di situ bukanlah ibu bapa mereka. Rasa bersyukur yang tidak teramat tika mana kami melihat mereka punya tempat untuk berteduh dan mendapat keperluan yang mereka perlukan.

Dimanakah anak-anak mereka? Mungkinkah silap mereka ataupun anak-anak zaman sekarang sudah hilang rasa tanggungjawab terhadap ibubapa mereka? Siapalah kita untuk menghukum mereka jika benar kesalahn itu datang dari mereka.

Walaupun hidup dikelilingi ramai kawan, namun kawan-kawan bukanlah sama seperti kehadiran anak-anak dalam kehidupan mereka. Hati mereka tetap sunyi tika mana kegembiraan datang menjelma.

Kehadiran kami memberi seribu makna bagi mereka. Walaupun senyumn diukir di bibir mereka, namun itu hanyalah seketika. Bagi mereka kehidupan hanyalah seketika. Seluruh kehidupannya inginkan anaknya bersama mereka.

" Kami dah beri pelajarn dan pendidikan agama sebaik mungkin, terpulanglah kepada mereka bagaiman untuk menilainya...", jelas salah seorang penghuni rumah tersebut.

Wahai kawan-kawan, kembalilah kepada Allah, bermuhasabahlah diri kita kepada Allah.. Tidak akan wujudnya diri kita tanpa ibu bapa. Jangan biarkan kita merasa kehilanganya setelah membiarkan dia menderita tanpa kita di sisi.

video


Betapa mudahnya kita melayan ibu ayah kita sedemikian tanpa memikirkan perasaan ibu ayah kita..di manakah naluri kita sebagai seorang anak?


Read more

54 KEiStImEwAAn InSaN YaNg BergELar WAniTa



Wanita Muslimah sejati sentiasa dicari oleh insan bergelar lelaki...

Wanita merupakan anugerah yang tidak terhingga buat seorang insan yang bergelar lelaki. Tidak akan wujud pemimpin sesebuah negara itu tanpa seorang wanita dan tidak akan terurus kehidupan seorang lelaki itu akan anak-anaknya tanpa insan yang sentiasa kuat menjadi tulang belakang bagi setiap kejayaan seorang lelaki.

Di sini terdapat beberapa keistimewaan wanita. Sebagai wanita kita mestilah sentiasa bangkit menjadi serikandi untuk diri sendiri, suami, anak-anak dan juga keluarga kita.

1. Doa wanita lebih makbul daripada lelaki kerana perempuan lebih bersifat penyayang daripada lelaki. Ketika ditanya kepada Rasulullah s.a.w akan hal tersebut baginda menjawab “ Ibu lebih penyayang daripada bapa dan doa orang ynag penyayang tidak akan sia-sia.

2. Wanita yang solehah (baik) itu lebih baik daripada 1,000 orang lelaki yang tidak soleh.

3. Seorang wanita solehah adalah lebih baik daripada 70 orang wali.

4. Seorang wanita solehah adalah lebih baik daripada 70 lelaki soleh.

5. Barang siapa yang menggembirakan anak perempuannya, darjatnya seumpama orang yang sentiasa menangis kerana takutkan Allah s.w.t. dan orang yang takutkan Allah s.w.t. akan diharamkan api neraka ke atas tubuhnya.

6. Barang siapa yang membawa hadiah (barang makanan dari pasar ke rumah) lalu diberikan kepada keluarganya, maka pahalanya seperti bersedakah.Hendaklah mendahulukan anak perempuan daripada anak lelaki. Maka barangsiapa yang menyukakan anak perempuan seolah-olah dia memerdekakan anak Nabi Ismail a.s.

7. Tidaklah seorang wanita yang haidh itu, kecuali haidhnya merupakan kifarat (tebusan) untuk dosa-dosanya yang telah lalu, dan apabila pada hari pertama haidhnya membaca "Alhamdulillahi 'alaa Kulli Halin Wa Astaghfirullah Segala puji bagi Allah dalam segala keadaan dan aku mohon ampun kepada Allah dari segala dosa." ; maka Allah menetapkan dia bebas dari neraka dan dengan mudah melalui shiratul mustaqim yang aman dari seksa, bahkan AllahTa'ala mengangkatnya ke atas darjat, seperti darjatnya 40 orang mati syahid, apabila dia selalu berzikir kepada Allah selama haidhnya.

8. Wanita yang tinggal bersama anak-anaknya akan tinggal bersama aku (Rasulullah s.a.w.) di dalam syurga.

9. Barang siapa mempunyai tiga anak perempuan atau tiga saudara perempuan atau dua anak perempuan atau dua saudara perempuan, lalu dia bersikap ehsan dalam pergaulan dengan mereka dan mendidik mereka dengan penuh rasa taqwa serta bertanggung jawab, maka baginya adala syurga.



Anak perempuan yang dijaga dengan sempurna oleh ibu bapanya menjadi tunjang sesebuah keturunan itu kekal maruahnya daripada zina. Insyaallah..

Daripada Aisyah r.ha. "Barang siapa yang diuji dengan sesuatu daripada anak-anak perempuannya, lalu dia berbuat baik kepada mereka, maka mereka akan menjadi penghalang baginya daripada api neraka."

10. Syurga itu di bawah telapak kaki ibu.

11. Apabila memanggil akan engkau dua orang ibubapamu, maka jawablah panggilan ibumu dahulu.

12. Wanita yang taat berkhidmat kepada suaminya akan tertutup pintu-pintu neraka dan terbuka pintu-pintu syurga. Masuklah dari mana-mana pintu yang dia kehendaki dengan tidak dihisab.

13. Wanita yang taat akan suaminya, semua ikan-ikan di laut, burung di udara, malaikat di langit, matahari dan bulan, semuanya beristighfar baginya selama mana dia taat kepada
suaminya dan meredhainya. (serta menjaga sembahyang
dan puasanya)

14. Aisyah r.ha. berkata "Aku bertanya kepada Rasulullah s.a.w. siapakah yang lebih besar haknya terhadap wanita ?"

Jawab baginda, "Suaminya" "Siapa pula berhak terhadap lelaki ?"

Jawab Rasulullah s.a.w. "Ibunya".

15. Seorang wanita yang apabila mengerjakan solat lima waktu, berpuasa wajib sebulan (Ramadhan), memelihara kehormatannya serta taat kepada suaminya, maka pasti akan masuk syurga dari pintu mana saja yang dia kehendaki.

16. Tiap perempuan yang menolong suaminya dalam urusan agama, maka Allah s.w.t. memasukkan dia ke dalam syurga lebih dahulu daripada suaminya(10,000
tahun).

17. Apabila seseorang perempuan mengandung janin dalam rahimnya, maka beristighfarlah para malaikat untuknya. Allah s.w.t. mencatatkan baginya setiap hari dengan 1,000 kebaikan dan menghapuskan darinya 1,000 kejahatan.

18. Dua rakaat solat dari wanita yang hamil adalah lebih baik daripada 80 rakaat solat wanita yang tidak hamil.

19. Wanita yang hamil akan dapat pahala berpuasa pada siang hari.

20. Wanita yang hamil akan dapat pahala beribadat pada malam hari.

21. Apabila seseorang perempuan mulai sakit hendak bersalin, maka Allah s.w.t. mencatatkan baginya pahala orang yang berjihad pada jalan Allah s.w.t.

22. Wanita yang bersalin akan mendapat pahala 70 tahun solat dan puasa dan setiap kesakitan pada satu uratnya Allah mengurniakan satu pahala haji.

23. Apabila seseorang perempuan melahirkan anak, keluarlah dia daripada dosa-dosa seperti keadaan ibunya melahirkannya.

Sekiranya wanita mati dalam masa 40 hari selepas bersalin, dia akan dikira sebagai mati syahid.

24. Wanita yang memberi minum susu kepada anaknya daripada badannya (susu badan) akan dapat satu pahala daripada tiap-tiap titik susu yang diberikannya.

25. Jika wanita menyusui anaknya sampai cukup tempoh (2 1/2 tahun), makamalaikat-malaikat di langit akan khabarkan berita bahawa syurga wajib baginya.

26. Jika wanita memberi susu badannya kepada anaknya yang menangis, Allah akan memberi pahala satu tahun solat dan puasa.



Keadaan bayi yang sihat menjelaskan betapa sayangnya seseorang ibu terhadap anaknya.Walaupun diri sendiri dalam kesakitan, anak tetap diutamakan.

Wanita yang habiskan malamnya dengan tidur yang tidak selesa kerana menjaga anaknya yang sakit akan mendapat pahala seperti membebaskan 20 orang hamba.

27. Wanita yang tidak cukup tidur pada malam hari kerana menjaga anak yang sakit akan diampunkan oleh Allah akan seluruh dosanya dan bila diahiburkan hati anaknya Allah memberi 12 tahun pahala ibadat.

28. Apabila seorang wanita mencucikan pakaian suaminya, maka Allah mencatatkan baginya seribu kebaikan, dan mengampuni dua ribu kesalahannya, bahkan segala sesuatu yang disinari sang suria akan meminta keampunan baginya, dan Allah mengangkatkannya seribu darjat untuknya.

29. Seorang wanita yang solehah lebih baik daripada seribu orang lelaki yang tidak soleh, dan seorang wanita yang melayani suaminya selama seminggu, maka ditutupkan baginya tujuh pintu neraka dan dibukakan baginya lapan pintu syurga, yang dia dapat masuk dari
pintu mana saja tanpa dihisab.

30. Mana-mana wanita yang menunggu suaminya hingga pulanglah ia, disapukan mukanya, dihamparkan duduknya atau menyediakan makan minumnya atau merenung ia pada suaminya atau memegang tangannya, memperelokkan hidangan padanya, memelihara anaknya atau memanfaatkan hartanya pada suaminya kerana mencari keredhaan Allah, maka disunatkan baginya akan tiap-tiap kalimah ucapannya, tiap-tiap langkahnya dan setiap renungannya pada suaminya sebagaimana memerdekakan seorang hamba.

Pada hari Qiamat kelak, Allah kurniakan Nur hingga tercengang wanita mukmin semuanya atas kurniaan rahmat itu. Tiada seorang pun yang sampai ke mertabat itu melainkan Nabi-nabi.

31. Tidakkan putus ganjaran dari Allah kepada seorang isteri yang siang dan malamnya menggembirakan suaminya.

32. Wanita yang melihat suaminya dengan kasih sayang dan suaminya melihat isterinya dengan kasih sayang akan di pandang Allah dengan penuh rahmat.

33. Jika wanita melayan suami tanpa khianat akan mendapat pahala 12 tahun solat.

34. Wanita yang melayan dengan baik suami yang pulang ke rumah di dalam keadaan letih akan mendapat pahala jihad.

35. Jika wanita memicit suami tanpa disuruh akan mendapat pahala 7 tola emas dan jika wanita memicit suami bila disuruh akan mendapat pahala tola perak.

36. Dari Hazrat Muaz : Mana-mana wanita yang berdiri atas dua kakinya membakar roti untuk suaminya hingga muka dan tangannya kepanasan oleh api,maka diharamkan muka dan tangannya dari bakaran api neraka.

37. Thabit Al Banani berkata : Seorang wanita dari Bani Israel yang buta sebelah matanya sangat baik khidmatnya kepada suaminya. Apabila ia menghidangkan makanan dihadapan suaminya, dipegangnya pelita sehingga suaminya selesai makan. Pada suatu malam pelitanya kehabisan sumbu, maka diambilnya rambutnya dijadikan sumbu pelita. Pada keesokkannya matanya yang buta telah celik. Allah kurniakan keramat (kemuliaan pada perempuan itu kerana memuliakan dan menghormati suaminya).

38. Pada suatu ketika di Madinah, Rasulullah s.a.w. keluar mengiringi jenazah. Baginda dapati beberapa orang wanita dalam majlis itu.

Baginda lalu bertanya, "Adakah kamu menyembahyangkan mayat?"

Jawab mereka, "Tidak"

Sabda Baginda "Seeloknya kamu sekelian tidak perlu ziarah dan tidak ada pahala bagi kamu. Tetapi tinggallah di rumah dan berkhidmatlah kepada suami nescaya pahalanya sama dengan ibadat-ibadat orang lelaki.

39. Wanita yang memerah susu binatang dengan 'Bismillah' akan didoakan oleh binatang itu dengan doa keberkatan.

40. Wanita yang menguli tepung gandum dengan 'Bismillah', Allah akan berkatkan rezekinya.

41. Wanita yang menyapu lantai dengan berzikir akan mendapat pahala seperti meyapu lantai di Baitullah.

42. "Wahai Fatimah, untuk setiap wanita yang mengeluarkan peluh ketika membuat roti, Allah akan mebinakan 7 parit di antara dirinya dengan api neraka, jarak diantara parit itu ialah sejauh langit dan bumi."

43. "Wahai Fatimah, bagi setiap wanita yang memintal benang, Allah akan mencatatkan untuknya perbuatan baik sebanyak utus benang yang dibuat dan memadamkan seratus perbuatan jahat."

44. "Wahai Fatimah, untuk setiap wanita yang menganyam akan benang dibuatnya, Allah telah menentukan satu tempat khas untuknya di atas tahta di hari akhirat."

45. "Wahai Fatimah, bagi setiap wanita yang memintal benang dan kemudian dibuat pakaian untuk anak-anaknya maka Allah akan mencatatkan baginya ganjaran sama seperti orang yang memberi makan kepada 1000 orang lapar dan memberi pakaian kepada 1000 orang yang tidak berpakaian."

46. "Wahai Fatimah, bagi setiap wanita yang meminyakkan rambut anaknya,menyikatnya, mencuci pakaian mereka dan mencuci akan diri anaknya itu, Allah akan mencatatkan untuknya pekerjaan baik sebanyak helai rambut mereka dan memadamkan sebanyak itu pula pekerjaan jahat dan menjadikan dirinya kelihatan berseri di mata orang-orang yang
memerhatikannya."

47. Sabda Nabi s.a.w. : "Ya Fatimah barang mana wanita meminyakkan rambut dan janggut suaminya, memotong misai dan mengerat kukunya, Allah akan memberi minum akan dia dari sungai-sungai serta diringankan Allah baginya sakaratul maut dan akan didapatinya kuburnya menjadi sebuah taman daripada taman- taman syurga dan dicatatkan Allah baginya kelepasan dari api neraka dan selamatlah ia melintas Titian Shirat."

48. Jika suami mengajarkan isterinya satu masalah akan mendapat pahala 80 tahun ibadat.

49. Wanita yang menyebabkan suaminya keluar dan berjuang ke jalan Allah dan kemudian menjaga adab rumahtangganya akan masuk syurga 500 tahun lebih awal daripada suaminya, akan menjadi ketua 70,000 maalaikat dan bidadari dan wanita itu akan dimandikan di dalam syurga, dan menunggu suaminya dengan menunggang kuda yang dibuat daripada yakut.

50. Semua orang akan dipanggil untuk melihat wajah Allah di akhirat,tetapi Allah akan datang sendiri kepada wanita yang memberati auratnya iaitu memakai purdah di dunia ini dengan istiqamah.

51. Dunia ini adalah perhiasan dan sebaik-baik perhiasan ialah wanita (isteri) yang solehah.

52. Salah satu tanda keberkatan wanita itu ialah cepat perkahwinannya,cepat pula kehamilannya dan ringan pula maharnya (mas kahwin).

53. Sebaik-baik wanita ialah wanita (isteri) yang apabila engkau memandang kepadanya ia menggirangkan engkau, jika engkau memerintah ditaatinya perintah engkau (taat) dan jika engkau berpergian dijaga harta engkau dan dirinya.

54. Dunia yang paling aku sukai ialah wanita solehah.
Read more

RahSIa KeLAhIrAnMu...FaHAMi DiRi ANda SeBaikNya...

Kenali diri anda...Siapakah diri anda sebenarnya...Fahami diri anda sebaik mungkin...Bukan untuk dipercayai sepenuhnya,tetapi hanya sebagai gambaran diri anda..Semuanya terletak di tangan kita untuk menentukan siapakah diri kita sebenarnya.

Berikut disenaraikan kajian mengenai bulan dan sikap anda, yang telah dijalankan oleh Yang Berbahagia Dato' Dr. Fadzilah Kamsah.

JANUARI
* Bercita-cita tinggi dan orangnya serius, suka mendidik dan dididik.
* Sangat mudah melihat kelemahan orang dan suka mengkritik. * Rajin dan setiap yang
dibuat nampak keuntungan.
* Suka pada kecantikan, kekemasan dan teratur.
* Bersifat sensitif dan berfikiran mendalam.
* Pandai mengambil hati orang lain.
* Pendiam kecuali telah dirangsang.
* Agak pemalu dan mempunyai daya tumpuan yang sangat tinggi. * Mudah mendisiplinkan
diri sendiri.
* Badannya sihat tetapi mudah diserang selsema.
* Bersikap romantik tetapi tidak pandai memperlihatkannya.
* Cukup sayang pada kanak-kanak.
* Suka duduk di rumah.
* Setia pada segala-galanya.
* Perlu belajar kemahiran bersosial.
* Sifat cemburu yang sangat tinggi



FeBUARI
* Berfikiran abstrak.
* Sukakan benda yang realiti dan abstrak.
* Bijak dan pintar
* Berpewatakan yang mudah berubah.
* Mudah menawan orang lain.
* Agak pendiam.
* Pemalu dan rendah diri.
* Jujur dan setia pada segalanya.
* Keras hati untuk mencapai matlamat.
* Tidak suka dikongkong.
* Mudah memberontak apabila dikongkong.
* Suka kegiatan yang lasak.
* Emosinya mudah terluka dan sangat sensitif.
* Mudah mempamerkan marahnya.
* Tidak suka benda yang remeh-temeh.
* Suka berkawan tapi kurang mempamerkannya.
* Sangat berani dan suka memberontak.
* Bercita-cita tinggi, suka berangan-angan dan ada harapan untuk merealisasikan impiannya.
* Pemerhatian yang tajam.
* Suka hiburan dan sukan.
* Suka benda yang bersifat seni.
* Sangat romantik pada dalaman tetapi tidak pada luaran.
* Berkecenderungan pada benda yang tahyul.
* Amat mudah dan boleh menjadi terlalu boros.
* Belajar untuk mempamerkan emosi


MAC
* Berpesonaliti menarik dan menawan.
* Mudah didampingi.
* Sangat pemalu dan pemendam rasa.
* Sangat baik secara semulajadi, jujur pemurah dan mudah simpati.
* Sangat sensitif pada perkataan yang dituturkan dan alam persekitaran.
* Suka pada kedamaian.
* Sangat peka pada orang lain.
* Sesuai dengan kerjaya yang memberi khidmat kepada orang lain.
* Tidak cepat marah dan sangat amanah.
* Tahu membalas dan mengenang budi.
* Pemerhatian dan penilaian yang sangat tajam.
* Kecenderungan untuk berdendam jika tidak dikawal.
* Suka berangan-angan.
* Suka melancong.
* Sangat manja dan suka diberi perhatian yang sangat tinggi.
* Kelam kabut dalam memilih pasangan.
* Suka dengan hiasan rumahtangga.
* Punya bakat seni dalalm bidang muzik.
* Kecenderungan pada benda yang istimewa dan baik.
* Jangan terlalu mengikut selera atau perasaan


APRIL
* Sangat aktif dan dinamik.
* Cepat bertindak membuat keputusan tetapi cepat menyesal.
* Sangat menarik dan pandai menjaga diri.
* Punya daya mental yang sangat kuat.
* Suka diberi perhatian.
* Sangat diplomatik (pandai memujuk ).
* Berkawan dan pandai menyelesaikan masalah orang.
* Sangat berani dan tiada perasaan takut.
* Suka perkara yang mencabar, pengasih, penyayang, sopan santun dan pemurah.
* Emosi cepat terusik.
* Cuba kawal perasaan.
* Kecenderungan bersifat pendendam.
* Agresif dan kelam kabut dalam membuat keputusan.
* Kuat daya ingatan.
* Gerak hati yang sangat kuat.
* Pandai mendorong diri sendiri dan memotivasikan orang lain.
* Berpenyakit disekitar kepala dan dada.
* Sangat cemburu dan terlalu cemburu


MEI
* Keras hati & tegas.
* Kuat semangat & bermotivasi tinggi.
* Pemikiran yang tajam.
* Mudah marah apabila tidak dikawal.
* Pandai menarik hati & perhatian orang lain .
* Perasaan yang amat mendalam.
* Cantik dari segi mental & fizikal.
* Tidak perlu dimotivasikan.
* Tetap pendirian, tetapi mudah dipengaruhi oleh orang lain.
* Mudah dipujuk.
* Bersikap sistematik (otak kiri).
* Suka berangan.
* Kuat daya firasat memahami apa yang terlintas di hati orang lain tanpa diberitahu.
* Bahagian telinga & leher mudah diserang penyakit.
* Daya khayalan yang tinggi.
* Permikiran yang tajam.
* Pandai berdebat.
* Fizikal yang baik.
* Kelemahan sistem pernafasan.
* Suka sastera, seni & muzik serta melancong.
* Tidak berapa suka duduk di rumah.
* Tidak boleh duduk diam.
* Tidak punya ramai anak.
* Rajin dan bersemangat tinggi.
* Agak boros


JUN
* Berfikiran jauh & berwawasan.
* Mudah ditawan kerana sikap baik.
* Berperangai lemah lembut.
* Mudah berubah sikap, perangai, idea dan mood.
* Idea yang terlalu banyak di kepala.
* Bersikap sensitif.
* Mempunyai pemikiran yang aktif (sentiasa berfikir).
* Sukar melakukan sesuatu dengan segera.
* Bersikap suka menangguh-nangguh.
* Bersikap terlalu memilih & mahukan yang terbaik.
* Cepat marah & cepat sejuk.
* Suka bercakap & berdebat.
* Suka buat lawak & bergurau.
* Otaknya cerdas berangan-angan.
* Mudah berkawan & pandai berkawan.
* orang yang sangat tertib.
* Pandai mempamerkan sikap.
* Mudah kecil hati.
* Mudah kena selsema.
* Suka berkemas.
* Cepat rasa bosan.
* Sikap terlalu memilih & cerewet.
* Kurang mempamerkan perasaan.
* Lambat untuk sembuh apabila terluka hati.
* Suka pada barang yang berjenama.
* Mudah menjadi eksekutif.
* Kedegilan yang tidak terkawal.
* Sesiapa yang memuji, dianggap musuh. Siapa yang menegur dianggap kawan.


JULAI
* Sangat suka didamping.
* Banyak berahsia dan sukar dimengerti terutamanya lelaki.
* Agak pendiam kecuali dirangsang.
* Ada harga dan maruah diri.
* Tak suka menyusahkan orang lain tapi tidak marah apabila disusahkan.
* Mudah dipujuk dan bercakap lurus.
* Sangat menjaga hati orang lain.
* Sangat peramah.
* Emosi sangat mendalam tapi mudah terluka hatinya.
* Berjiwa sentimental.
* Jarang berdendam.
* Mudah memaafkan tapi sukar melupakan.
* Tidak suka benda remeh-temeh.
* Membimbing cara fizikal dan mental.
* Sangat peka, mengambil berat dan mengasihi serta penyayang. * Layanan yang serupa terhadap semua orang.
* Tinggi daya simpati.
* Pemerhatian yang tajam.
* Suka menilai orang lain melalui pemerhatian.
* Mudah dan rajin belajar.
* Suka muhasabah diri.
* Suka mengenangkan peristiwa atau kawan lama.
* Suka mendiamkan diri.
* Suka duduk di rumah.
* Suka tunggu kawan tapi tak cari kawan.
* Tidak agresif kecuali terpaksa.
* Lemah dari segi kesihatan perut.
* Mudah gemuk kalau tak kawal diet.
* Minta disayangi.
* Mudah terluka hati tapi lambat pulih.
* Terlalu mengambil berat.
* Rajin dalam membuat kerja


OGOS
* Suka berlawak.
* Mudah tertawan padanya.
* Sopan santun dan mengambil berat terhadap orang lain.
* Berani dan tidak tahu takut.
* Orangnya agak tegas & bersikap kepimpinan.
* Pandai memujuk orang lain.
* Terlalu pemurah & bersikap ego.
* Nilai harga diri yang sangat tinggi.
* Dahagakan pujian.
* Semangat juang yang luar biasa.
* Cepat marah & mudah mengamuk.
* Mudah marah apabila cakapnya dilawan.
* Sangat cemburu.
* Daya pemerhatian yang tajam & teliti.
* Cepat berfikir.
* Fikiran yang berdikari.
* Suka memimpin & dipimpin.
* Sifat suka berangan.
* Berbakat dalam seni lukis, hiburan & silat.
* Sangat sensitif tapi tidak mudah merajuk.
* Cepat sembuh apabila ditimpa penyakit.
* Belajar untuk bertenang.
* Sikap kelam kabut.
* Romantik, pengasih dan penyayang.
* Suka mencari kawan


SEPTEMBER
* Sangat bersopan santun & bertolak ansur.
* Sangat cermat, teliti & teratur.
* Suka menegur kesilapan orang lain & mengkritik.
* Pendiam tapi pandai bercakap.
* Sikap sangat cool, sangat baik & mudah simpati.
* Sangat perihatin & terperinci, amanah, setia & jujur.
* Kerja yang dilakukan sangat sempurna.
* Sangat sensitif yang tidak diketahui.
* orang yang banyak berfikir.
* Daya pentaakulan yang baik.
* Otak bijak & mudah belajar.
* Suka mencari maklumat.
* Kawal diri dari terlalu mengkritik.
* Pandai mendorong diri sendiri.
* Mudah memahami orang lain kerana banyak menyimpan rahsia. * Suka sukan, hiburan &
melancong.
* Kurang menunjukkan perasaannya.
* Terluka hatinya sangat lama disimpan.
* Terlalu memilih pasangan.
* Sukakan benda yang luas.
* Bersistematik


OKTOBER
* Suka berbual.
* Suka orang yang sayang padanya.
* Suka ambil jln tengah.
* Sangat menawan & sopan santun.
* Kecantikan luar & dalam.
Tidak pandai berbohong & berpura-pura.
* Mudah rasa simpati, baik dan mementingkan kawan.
* Sentiasa berkawan.
* Hatinya mudah terusik tetapi merajuknya tak lama.
* Cepat marah.
* Macam pentingkan diri sendiri.
* Tidak menolong orang kecuali diminta.
* Suka melihat dari perspektifnya sendiri.
* Tidak suka terima pandangan orang lain.
* Emosi yang mudah terusik.
* Suka berangan & pandai bercakap.
* Emosi yang kelam kabut.
* Daya firasat yang sangat kuat (terutamanya perempuan).
* Suka melancong, bidang sastera & seni.
* Pengasih, penyayang & lemah lembut.
* Romantik dalam percintaan.
* Mudah terusik hati & cemburu.
* Ambil berat tentang orang lain.
* Suka kegiatan luar.
* orang yang adil.
* Boros & mudah dipengaruhi persekitaran.
* Mudah patah semangat


NOVEMBER
* Banyak idea dalam perkara.
* Sukar untuk dimengertikan atau difahami sikapnya.
* Berfikiran kehadapan.
* Berfikiran unik dan bijak.
* Penuh dengan idea-idea baru yang luarbiasa.
* Pemikiran yang tajam.
* Daya firasat yang sangat halus dan tinggi.
* Sesuai jadi seorang doktor.
* Cermat dan teliti.
* Personaliti yang dinamik.
* Sifat yang berahsia, pandai mencungkil dan mencari rahsia.
* Banyak berfikir, kurang bercakap tetapi mesra.
* Berani, pemurah setia dan banyak kesabaran.
* Terlalu degil dan keras hati.
* Apabila berkehendak sesuatu, akan diusahakan sehingga berjaya.
* Tak suka marah kecuali digugat.
* Mudah ambil berat terhadap orang lain.
* Pandai muhasabah diri.
* Cara berfikir yang lain dari orang lain.
* Otak yang sangat tajam.
* Pandai mendorong diri sendiri.
* Tidak hargai pujian.
* Kekuatan semangat dan daya juang yang sangat tinggi apabila berkehendak sesuatu.
* Cuba sampai berjaya.
* Badan yang sasa.
* Kasih sayang dan emosi yang sangat mendalam dan romantik.
* Tidak pasti dengan hubungan kasih sayang.
* Suka duduk dI rumah.
* Sangat rajin dan berkemampuan tinggi.
* Amanah, jujur, setia dan pandai berahsia.
* Tidak berapa berjaya dalam mengawal emosi.
* Bercita-cita tinggi.
* Perangai tidak dapat diramal dan mudah berubah-ubah



DISEMBER
* Sangat setia dan pemurah.
* Bersifat patriotik.
* Sangat aktif dalam permainan dan pergaulan.
* Sikap kurang sabar dan tergesa-gesa.
* Bercita-cita tinggi.
* Suka menjadi orang yang berpengaruh dalam organisasi.
* Seronok bila didampingi.
* Suka bercampur dengan orang.
* Suka dipuji, diberi perhatian dan dibelai.
* Sangat jujur, amanah dan bertolak ansur.
* Tidak pandai berpura-pura.
* Cepat marah.
* Perangai yang mudah berubah-ubah.
* Tidak ego walaupun harga dirinya sangat tinggi.
* Benci pada kongkongan.
* Suka berlawak.
* Pandai buat lawak dan berfikiran logik
Read more

PENAWARKU SENYUMANMU !!!



Keindahan PERSAHABATAN itu tidak mampu diungkap dengan kata-kata. Begitu juga keperitan itu tidak mampu ditafsirkan.



Selagi hati kita dan hatinya bertaut kerana ALLAH, insyaallah pasti semuanya kekal hingga ke akhir nafas kita.


Senyuman merupakan sedekah. Tidak memerlukan wang untuk memberi, tidak memerlukan jerih payah yang teruk serta tidak memerlukan kerutan di wajah, tetapi hanya memerlukan seikhlas perasaan sayang terhadap orang lain lalu akan lahirlah senyuman yang tidak ternilai harganya.

SENYUMAN….

Tiba-tiba mengigatkan aku akan seorang rakan karibku yang sudah lama tidak bersua. Hanya dengan senyuman, hubungan kami terjalin hingga saat dan waktu ini. Alhamdulillah tanpa halangan hubungan kami masih di redhai allah.

Semuanya bermula di dalam sebuah bas harian yang membawaku balik dari sekolah menengah setiap hari. Ibu ayah bekerja, so aku kena pandai bawa diri lah. Bukan senang pegang amanah tau.

Petang tu macam biasalah , lepas tamat kelas tambahan aku dengan kawan – kawan
dok sibuk lah nak balik ni. Tapi kami tidak berebut tau lebih-lebih lagi masa naik bas. Kami anak baik tau…huhu…

Masa dalam bas yang penuh sesak tu, tiba-tiba ada seorang pelajar macam aku juga sibuk mencari tempat untuk berpaut. Dalam masa yang sama, buku penuh di tangan. Kami berdiri besebelahan. Muka dia nampak penat.Takutlah nak tegur ( monolog aku sendiri).

Dalam kesesakan itu, tiba-tiba….bush…bunyi sesuatu yang jatuh..tapi apa ye?

O..O…buku yang dipegang oleh pelajar tadi terjatuh. Aku pun tak perasan. Lalu aku pun turut membantu. “Terima kasih” perkataan pertama yang keluar dari mulut dia dan diselangi dengan senyuman. Wau!! Comelnya dia ni..(terdetik dalam hati aku tau)..

Subhanaallah!!!…Cantik dan sempurnanya ciptaan Allah.

Selepas peristiwa itu, hubungan kami terjalin. Dari tidak mengetahui sesuatu pun tentang dia menjadikan aku tahu semuanya tentang dia.

Dia…ialah Nurul Syahida Binti Abdullah.. Syahida bukanlah pelajar satu sekolah dengan aku,. Biasanya kami akan berjumpa di “library”untuk membincangkan contoh-contoh soalan SPM. Dia seorang yang bijak dalam subjek matematik.


Kehidupan dia sedih sangat untuk dalami terutamanya bagi mereka yang mempunyai ibuayah di sisi masing-masing. Tapi tidak bagi dia. Sepanjang aku kenal dia, ibu ayah tidak pernah datang melawatnya. Ibu dan ayahnya masih hidup. Hanya adik-beradik yang datang menjenguk.



Pernah juga terniat di hati nak tanya tentang family sahida…tapi takut akan mengguriskan perasaan dia. Lagi-lagi dia merupakan seorang yang “ Happy Go Lucky”. Biasanya orang yang jenis cam ni, jenis makan dalam. Walaupun hatinya terhiris, tidak
pernah sekali pun senyuman itu hilang di pipi. Betul kan wahai sahabat sekalian ?.

Alhamdulillah, kami sama-sama berjaya dalam SPM. Walaupun tidak memberangsangkan tapi cukuplah sekadar untuk melepaskan merit masuk ke universiti. Tetapi, syahida tidak mahu menyambung pelajarannya di universiti. Puas aku memujuk, namun tidak didengarnya. Walhal, keputusan SPM Syahida lebih baik dari aku. Mungkin dia ada sebab tersendiri yang tidak patut aku tahu...sedih sebenarnya. Tapi sebagai sahabat aku mesti menyokongnya bukan mematahkan semangatnya...

Sekarang dah empat tahun kami tidak bersua wajah. Lebih- lebih lagi selepas masing-masing membawa diri. Kini, Syahida sudah bekerja di Pulau Pinang. Hanya telefon pengubat rindu. Bila cuti semester aku balik tapi tidak dia. Bila dia balik, aku pula sibuk dengan kerja. Oh masa…sungguh singkat waktumu.

Andai kata Syahida terbaca cetusan hati ini, ingin aku memberitahunya semua kenangan yang kita cipta pada satu waktu dahulu menjadi penawar rindu buat diriku juga dirimu. Memori itu tetap dalam sanubariku.

10 perkara yang buat aku saayang kamu =)

1. Senyuman yang manis
2. Cara menghormati orang lain.
3. Sikap lemah-lembut.
4. Cara bercakap.
5. Peribadi yang sedap mata memandang.
6. Berterus-terang.
7. Tegas..tetap pendirian
8. Penyayang
9. Favourite sama dengan saya
10. Kehidupan Syahida buatkan saya sedar, kasih sayang tidak mampu dijual beli
dengan wang ringgit.
Read more

Wednesday, February 24, 2010

TO EACH, THEIR OWN

Malaysians are proud of their multiethnic diversity but they are not really giving their own ethnic language a space to flourish and strengthen the nation. Fariza Uzmat took views from two acedemics-one a prominent historian, the other a linguist-on why and how placing some concern over one's ethnic language can actually make Malaysia a better country.

video



According to the law of nature, a good seed makes a good tree. Once it grew older, say 51 years old, the tree would be physically very strong, would not collapse easily by heavy wind or rain and it's huge branches would serve as shade to whatever creatures passing by or plants growing on the ground.



The tree can compliment others below because of it's strong foundation. If the seed is Malaysian citizen, he is strong national irrespective of race he comes from. Because he knows his ethnic language very well, he appreciates the differences, culture and religion he has from other races. At the same time, he respects people of other races as his religion and culture promote respect to others.



He applies the concept of giving and taking because he knows life is not 364 days lucky. He would not envy his friends of other race's gains, as he will get the same if he made effort. Being ethnically strong made him who he is.



That kind of citizen still very rare inside Malaysia, which already reached 53. What Malaysia has and is developing is a lost generation, not knowing much about their roots - ethnic languages. Ethnic language refer to languages other than standard Bahasa Melayu, Indian, Chinese, English, Punjabi and also state;s dialects such as Kelantanese, Kedahan and Ibans.



Having Bahasa Malaysia as the medium or education in school should not be a problem to all ethnicities to speak their languages.

"It's is our national language that people need to be aware ".

Due to it's national status, Bahasa Melayu is always the one referred to in " Bahasa Jiwa Bangsa". However, the constitution always confirmed everyone's freedom to speak his own language as well as to practise his culture.



The wonderful thing about Malaysia is this cultural diversity and our linguistic diversity gives us enormous strenght that provides a place for all of us. We come from a country where we allow all these diversities to flourish. You do not find anything in the constitution that hampers the diversity that exist. we are allowed to use it everywhere, and very freely.



Possesing a strong ethnic identity does not make one a narrow-minded person. In fact, it will make one love his country more.



If we have different states with different languages and the development of ethnic identity reflected through languages, it will give various communities a lot of confidence in them and we can open up and understand various other communities and what their needs are.



By learning other people languages, we have a better chance of understanding one another. There is no guarantee that we will always solve problems but the chances are better. Without the ability to read other languages, their only access to connect the outside world are their leaders. When leaders came along and told certain things, we just believed.



In conclusion, learning diversity og languages will make us better than others because we can understand other people. Besides that, the others will feel comfortable as long as we are friends with them. Good Luck....!!!!!

Read more

Friday, February 5, 2010

Restu Bonda : Restu Mentua


Bukan senang untuk mendirikan sebuah rumahtangga yang bahagia tanpa kekuatan jiwa dan hati serta sabar dalam menempuh kehidupan sebenar sebagai sepasang suami isteri.

Antara dua persimpangan, mana satu yang akan jadi pilihan, ibu sendiri mentua atau pasangan?


Kata orang 'ditelan mati emak diluah mati bapa'. Dalam situasi ini , anak mana tak sayang ibu, suami atau isteri mana tidak sayangkan pasangan masing-masing. Begitulah konflik yang berlaku antara menantu dan mentua yang sering membuatkan seseorang itu tersepit.

Hubungan dengan mentua sering disebut-sebut antara cabaran besar yang akan menjadi kehidupan berumah tangga. Realitinya, kebanyakan mentua dan menantu terutamanya ibu mentua dengan "menantu perempuan" sering kali dihimpit masalah dan tekanan. Kata orang tua-tua, apabila menempuh gerbang perkahwinan, seseorang itu bukan sahaja berkahwin dengan anknya 'seorang' malah pengertian 'perkahwinan' itu adalah dengan ibu bapanya sekali serta seluruh kaum kerabatnya. Justeru setiap individu yang ingin berkahwin mestilah bersedia menjalinkan hubungan yang baik dengan aggota dan keluarga mentua sepertimana ia menjaga hubungan baik dengan anggota keluarganya sendiri.




video

Setiap makhluk di bumi ini diciptakan pasangan yang saling lengkap-melengkapi akan keistimewaan dan kekurangan masing-masing tanpa mempersoalkannya hingga ke tahap mertua tetapi bersyukur akan anugerahnya yang tidak terhingga


Cinta Sepenuh Restu

Perkahwinan yang dibina dengan restu ibu bapa dan mentua insyaallah akan mendapat keredhaan daripada Allah SWT. Demikian juga rumah tangga akan diberkati dan dikurniakan limpahan kasih sayang yang berpanjangan. Bagaimanapun ramai yang tidak mengambil peduli tentang restu ibi bapa mahupun mentua. Hal inilah yang mencetuskan senario 'kahwin lari' iaitu perkahwinan tanpa restu orang tua.



Lazimnya perkahwinan sperti ini akan berakhir dengan penceraian sebagaimana yang dilaporkan oleh seorang pakar motivasi terkenal, Datuk Dr Fadzilah Kamsah bahawa kajian mendapati bahawa 80% peratus daripada kadar penceraian di Lembah Klang adalah berpunca daripada kaetiadaan restu ibu bapa dan mentua. Antara faktor lain yang menggoncang rumah tangga yang berpunca daripada ibu bapa dan mertua adalah:





  • Jika perhatian dan tanggunggjawab yang seharusnya diberikan tidak dilaksanakan oleh si anak atau menantu yang boleh membuatkan ibu bapa sentiasa menagih waktu, wang ringgit, kasih sayang dan kesetiaan.


  • Isteri atau suami sering merungut mngenai pasangan mereka yang membiarkan kehidupan dikawal oleh ibu bapa atau mentua.


  • Ibu bapa atau mentua tidak menunjukkan rasa hormat terhadap hak peribadi anak-anak yang sudah berumah tangga.


  • Anak menantu lebih banyak dikritik daripada dihargai oleh ibu bapa dan mentua menyebabkan timbulnya sakit hati, salah faham dan sebagainya.


  • Perspektif mertua yang selalu beranggapan bahawa anak menantu hanya ingat akan mereka apabila mereka memerlukan bantuan sahaja.


  • Mertua selalu membanding-bangdingkan bagaimana mereka menjaga anak-anak mereka dengan bagaimana menantu melayan anak-anak mereka.


  • Sikap pilih kasih mertua terhadap menantu-menantunya hingga ada yang rasa terpinggir hati dan berkecil hati.

Tip Memenangi Hati Mertua

Kalau boleh setiap orang mahukan mertua sama seperti ibu dan bapa mereka.Namun begitu, latar belakang antara dua keluarga adalah berbeza sama sekali sama ada dari segi taraf hidup, latar belakang pendidikan, amalan dan sebagainya. Dengan erti kata yang lain, seseorang yang baru berkahwin bakal berdepan dengan situasi yang agak berbeza daripada yang dialaminya dalam keluarganya sendiri sebelum ini. Mungkin ia tidak sepertimana yang diharapkannya melainkan dia memilih pasangan dari keluarga yang sudah lama dikenalinya sejak lama dulu atau pasangan dari kalangn keluarganya yang terdekat.

Biasanya, cetusan konflik bermula pada pertemuan pertama, menyebabakan seseorang itu diselubungi rasa perasaan bimbang, memikirkan bagaimana cara untuk menyesuaikan diri dengan mertua. Jika kena caranya, tidak mustahil aan menjadikan seseorang itu menantu kesayangan mertuanya. Maka bagi menangani masalah tersebut, pastikan kita menyiapkan diri dengan beberapa panduan seperti berikut :





  • Sebaik sahaja sah sebagai tunangan kepada pasangan kita, maka sebaik-baiknya bolehlah mula berkenal-kenalan dengan keluaraga bakal mertua. Jika tinggal berjauhan, hubungilah mereka bertanya khabar dan seandainya hampir dengan rumah mereka luangkan masa berkunjung ke rumahnya.


  • Ketika berkunjung, bawalah buah tangan bersama. Sekurangnya dengan membawa kuih ataupun buah-buahan. tetapi elok jika membawa sesuatu yang boleh dijadikan kenangan. Contohnya : Kain pasang


  • Kenali sikap sebenar mertua anda. Bertanyalah kepada pasangan apa yang disukai dan dibenci mertua. Oleh itu, bolehlah kita menyiapkan diri kita setelah menjadi menantu yang sah kelak.


  • Setiap kali bertandang, cuba ambil hatinya dengan berbual mesra.


  • Berkongsi minat dengan mertua,. Jika dia gemar bercucuk tanam, apalah salahnya kita belajar bersama-sama. Tunjukkan bahawa kita betul-betul berminat dengan apa yang disukainya.

Banyak lagi perkara yang elok mampu kita lakukan semata-mata untuk mendapatkan hubungan yang bahagia bukan sahaja hubungan dengan Allah dan suami, malah hubungan bersama emak mertua kita.

Benarlah kata pepatah.....Apabila kita mendirikan sebuah rumah tangga, kita bukan sahaja berkahwin dengan suami, malah berkahwin dengan keluarga suami..."sesungguhnya hidup kita akan bahagia disamping suami selagi mana rasa hormat dan sayang kita masih ada untuk keluarga suami walaupun hakikatnya keluarga suami tidak pernah ada rasa penerimaan terhadap diri kita sebagai menantu.

Good Luck!!!




Read more

Friday, January 29, 2010

Berkayuhlah Menuju Kejayaan

Aksi remaja sekarang yang tidak ada hala tujuan hidup.
Siapakah yang bertanggungjawab?

" Ya Allah, Tuhan sekalian alam, jiwa dan ragaku ku serahkan sepenuhnya kepadamu, lantaran itu kasihanilah mereka yang tidak berdaya dengan keluasan rahmatmu"....Amin Ya Rabbal Alamin....

Kerap kita mendengar masalah sosial di kalangan remaja masa kini kian menjadi, semakin di banteras, semakin menjadi-jadi. Lantas saya berfikir, mengapa mereka jadi seperti ini? Hidup tanpa arah tujuan? Hanya memenuhi masa muda dengan perkara yang sia-sia?

Bagaimana pula dengan kaum muslimin, orang-orang mukmin, orang-orang yang jujur, orang-orang yang sentiasa menahan dirinya, orang-orang yang sentiasa beribadah, orang yang sentiasa tenang dan berbuat baik?

Mengapa umur yang singkat dan terbatas ini akan anda habiskan dalam kegiatan yang sia-sia dan tidak berfaedah bahkan ia akan mengheret anda kepada kehampaan dan maksiat? Adakah anda mempunyai umur yang lan? Adakah anda mempunyai umur yang lain? Adakah anda mempunyai perjanjian dengan Allah bahawa anda tidak akan mati? Demi Allah !!! ini hanyalah bohongan semata-mata yang bermimpi di siang hari?
Tidak terfikirkah kita akan jasa ibu ayah yang selama ini bersusah payah menjaga kita bagai menatang minyak yang penuh..Inikah balasanya wahai sahabat sekalian...Marilah kita sama-sama mendengar dan mengambil iktibar akan lagu ini....( JASA BONDA )
video


Kerana itu, berhati-hatilah, perbaikilah cara hidup anda, luruskan segala hal yang salah, bergabunglah bersama kafilah yang benar dan naiklah ke dalam kapal keselamatan..



PEDOMAN HIDUP

" Sesungguhnya kebahagiaan itu akan hadir setelah berjihad di dalam kesusahan"
Read more

Petua Orang Berjaya

Kejayaan tidak akan datang bergolek tanpa kepahitan sepahit hempedu dan pasti merangkul kejayaaan semanis madu.
"Ketahuilah tidak ada jalan singkat untuk berjaya, melainkan dengan berusaha mengikut cara yang betul"


"Kita tidak boleh berjaya sekiranya kita mengatakan kita gagal".....Tun Dr Mahathir


"Jadilah benih yang bernas, seribu tahun dijemur panas, digetas binatang buas, tetap tumbuh mencetus tunas"

Apabila kita renungkan kata-kata di atas, bukanlah mudah bagi seseorang itu menggapai kejayaan tanpa usaha yang pahit sepahit hempedu. Menurut pakar motivasi kita yang masyhur di kalangan penduduk Malaysia, Dato' Dr Fadzilah Kamsah dan Ahmad Fadzli Yusof, terdapat enam perkara utama yang mesti dilakukan secara istiqamah bagi menggapai kejayaan itu. Antaranya ialah :
  • Tentukan matlamat dan kejayaan anda

  • Bijak mengurus masa dengan baik

  • Mengutamakan yang paling utama dan mengagihkan tugas

  • Belajar mengurus masa dengan baik

  • Bekerja dalam kumpulan

  • Belai diri sendiri dengan rehat dan tidur yang cukup


Lagu ini pasti menuntut semangat kita agar terus berusaha tanpa mengenal erti putus asa...


Semangat ini akan terus kental jika azam yang ditanam di dalam diri kukuh bagaikan konkrit sesebuah bangunan. Tidak mudak runtuh dek hujan, tidak mudah retak dek kilat yang memancar-mancar bersabungan.

Berusaha bersungguh-sungguh tangga kejayaan....=)

Itulah resepi kejayaan...wahai sahabat-sahabatku...ayuh...marilah kita menuju ke arah kejayaan sepertimana yang sentiasa dilafazkan di dalam azan..."Hayya alal falah".....sebanyak dua kali berturut-turut...dan taat kepadanya...Marilah kita terus berusaha sehingga menggapai keinginan kita tanpa wujudnya perasaan jemu bahkan istiqamah yang berpanjangan kerana Allah S.A.T

Yakinlah Allah sentiasa bersama hamba-hambanya yang beriman...AMIN...Berusaha !!!

video

Jika kau fikirkan kau boleh

Kau hampir boleh melakukan

Jika kau fikirkan ragu-ragu

Usahamu tidak menentu

Jika kau fikirkan kekalahan

Kau hampiri kegagalan

Jika kau fikirkan kemenangan

Kau hampiri kejayaan

ENGKAULAH APA KAU FIKIRKAN

Terkandung dalam pemikiran

Berfikir boleh melakukan

Fikirkan boleh

Percaya apa kau lakukan

Tabah apa kau usahakan

Bertindak atas kemampuan

Engkau BOLEH !!!

Read more

My Blog List