Kehidupan Satu Nikmat

Kehidupan Satu Nikmat
Bersyukurlah dengan kehidupan
Powered By Blogger

Wednesday, March 17, 2010

TIKA BUNGA DISUNTING KUMBANG….

ANTARA HANTARAN PERKAHWINAN YANG DIIDAMKAN OLEH SETIAP PASANGAN BAKAL PENGANTIN...























Alam perkahwinan merupakan alam sebenar kehidupan seseorang setelah mana mereka melalui alam kanak-kanak, remaja dan dewasa. Bukan senang bagi seseorang itu melayari alam bahtera kehidupan berumahtangga. Tanpa keimanan, ketakwaan dan kekuatan serta tawakkal kepada Allah untuk segalanya, seseorang itu tidak akan mampu mempertahankan bahtera layarnya itu.

Sememangnya kita maklum bahawa sijil kursus perkahwinan merupakan salah satu aset penting untuk kita melaksanakan “Sunnah Nabi” Muhammad S.A.W. Hal ini kerana, tika mana kita ingin berkahwin, kita diwajibkan melalui beberapa prosedur sebelum membuat permohonan untuk berkahwinan.

Antara prosedur perkahwinan yang digariskan ialah :

1) Tiada halangan perkahwinan.
2) Perjanjian untuk berkahwin ( Bertunang).
3) Mematuhi Akta / enakmen undang-undang keluarga Islam negeri-negeri.
4) Hadir kursus Praperkahwinan Islam, sijil kursus diakui oleh Jabatan agama Islam
Sah laku untuk selama-lamanya).
5) Mengisi borang permohonan kebenaran berkahwin yang telah ditetapkan oleh Jabatan
Agama Islam berkenaan.

Setiap perkara yang dilakukan mempunyai matlamt dan iltizamnya tersendiri. Antara matlamat sesebuah perkahwinan ialah :

1) Ketenangan
2) Kasih sayang
3) Belas ihsan.

Setiap insan memerlukan ketenangan terutamanya tika mana hati ini sunyi dan rasa kehilangan. Kehadiran suami,isteri dan anak-anak mampu memberikan 1000 ketenangan yang tidak mampu dibayangkan dek kata-kata dan tidak terkira dek jari yang mengira.
Hanya suami isteri mampu memahami apa itu ketenangan yang sebenar.

Kasih sayang antara suami isteri amtlah berharga. Tanpa kasih sayang sesebuah perkahwinan itu tidak mampu bertahan untuk selamanya. Begitu juga kasih sayang antara ank-ank dengan ibuayah.

Belas ihsan yang lahir antara suami isteri akan membawa kepada kasih sayang serta akhirnya mencapai ketenangan yang amt tinggi nilainya.

Terdapat lima hukum nikah yang telah disyariatkan oleh Islam :

1) Harus
2) Sunat
3) Wajib
4) Makhruh
5) Haram

Selain itu, rukun nikah juga terdapat lima perkara :

1) Suami
2) Isteri
3) Wali
4) Dua orang saksi lelaki
5) Singhah ( Ijab dan Kabul)

Setiap pasangan bakal pengantin mestilah mengikut semua rukun nikah di atas bagi mengelakkan perkahwinan itu terbatal. Tanpa kewujudan salah satu pekara di atas, perkahwinan tidak mungkin berlaku.

Kursus perkahwinan juga menekankan tiga aspek penting dalam pembinaan sesebuah keluarga. Antara 3 perkara yang ditekankan ialah :

1) AKIDAH
2) IBADAH
3) AKHLAK.

Tanpa ketiga-tiga aspek ini, sesebuah perkahwinan itu tidak akan lama bertahan. Hal ini kerana Akidah, Ibadat dan Akhlak juga merupakan asas penting dalam kehidupan seseorang mukmin. Siapalah kita sebagai manusia biasa tanpa Allah serta rahmatnya kita tidak akn mmpu hidup menumpang dibuminya yang serba indah ini.

Apalah salahnya, andai kata kita menjalankan segala perintah Tuhan yang maha kuasa. Tidak dimintanya kita mencipta sesuatu yang susah tanpa kehendaknya. Tidak ditimpanya kita sesebuah ujian itu tanpa kemampuan hambanya.

Sepanjang kursus nikah ini berjalan, kita juga didedahkan dengan beberapa aspek penting bukan sahaja akidah, ibadah dan akhlak, malah ditekankan juga :

1) Hubungan dalam keluarga
2) Perkhidmatan rudingcara di Jabatan Agama Islam di setiap negeri
3) Pengurusan Kesihatan
4) Pembubaran perkahwinan
5) Prosedur perkahwinan
6) Komunikasi suami isteri

Sebagai makluman, di setiap perkara yang penting tadi didedahkan bagi memudahkan lagi perjalanan perkahwinan berjalan lancar. Bahtera yang dibina atas dasar nama Allah pasti akan kekal keranaNYA...Amin..

1 comments:

ShahruL said...

klau dh smpai jdoh,,jgn tnggu2 lagi...
doa & usha dlm mmlhra prhbngn ke jln lrus...

Post a Comment

My Blog List